Hop til hovedindholdet

ABAforeningen logo

AFLYST! ABA-foreningens landsmøde 18. april 2020 på Nyborg Idræts- og Fritidscenter


Dato og tid

Lørdag d. 18. april 2020 kl. 08:30 til 20:00

Tilmeldingsfrist

Onsdag d. 11. marts 2020 kl. 23:45

Sted

Google Meet Google Meet

AFLYST! ABA-foreningens landsmøde 18. april 2020 på Nyborg Idræts- og Fritidscenter


Arrangementsbeskrivelse

AFLYST! 

 

Velkommen til ABA-foreningens landsmøde 2020 - i år skal vi til Nyborg!

ABA-foreningens landsmøde er for alle forældre, både dem som overvejer at starte på ABA, lige er gået i gang, har været i gang kort og lang tid. Fagfolk og pårørende er også meget velkomne. 

ENGLISH BELOW 

Husk, at du skal melde dig til (købe billet) på forhånd, der er ikke billetsalg i døren. Valg af oplæg er bindende af hensyn til oplægsholderes forberedelse og fordeling af lokaler. 

Nyborg Idræts- og Fritidscenter ligger lige ved siden af både motorvejen og togstationen, så adgang med både bil og offentlig transport skulle være nem, og vi har lagt landsmødet tidligere på året, som mange har ønsket. 

Vi har sammensat et godt program til jer, og der skulle være noget for alle. Vi glæder os til at se jer! 

ENGLISH
ABA Association's National Meeting April 18, 2020 /
Nyborg Idræts- og Fritidscenter in Nyborg, Funen

There are two presentations in English and the rest is in Danish. You need to to sign up (buy a ticket) in advance - there are no tickets sold at the door. If you didn't sign up before April 18, we keep a waiting list - in that case, contact Anne, see upper right corner for contact info.

 

Program for lørdag d. 18. april

08:30-09:30 Ankomst, få kaffe og en bolle, hils på hinanden, udlevering af navneskilte og armbånd

09:30-09:45 Velkomst og vigtig praktisk info for alle

10:00-12:00 Oplægsspor 1 (2 timer)

--- A) Undvigende- eller angstlignende adfærd håndteret gennem ABA i kombination med kognitiv adfærdsterapi (KAT) v/ Naja Moreno-Jensen, supervisor

--- B) Early Start Denver Model - et tidligt autismeinterventionsprogram v/ Saulé Westenholz, supervisor

--- C) Treatment Gains from Early and Intensive Behavioral Intervention (EIBI) are Maintained in Adolescents and Adulthood and Effects of social and non-social stimuli on the behavior of children with autism by Svein Eikeseth, supervisor IN ENGLISH

AKTIVITET: Taekwondoworkshop. 

12:00-12:45 Frokost

13:00-14:30 Generalforsamling i ABAforeningen

Tag en kop kaffe med videre til ...

14:30-16:00 Oplægsspor 2 (1½ time)

--- D) Hvad betyder diagnosen for barnet, de nære relationer og barnets institution og skole? v/ Svanhildur Ólafsdóttir og Miriam Sveistrup, supervisorer

--- E) Opstart og drift af et hjemmetræningsprojekt v/ forælder Franciska Larsen og en forælder mere

--- F) Replacing and decreasing Problem Behavior anno 2020 by Henriette Juul Brandtberg, supervisor IN ENGLISH (begreber kan forklares på dansk undervejs)


16:00-16:30 Kaffe og kage/bolle

16:30-18:00 Paneldebat - hvordan man som ABA-forældre vælger skole til sit barn? Hvad er formålet med skolegangen? Hvad er vigtigt? 

18:30 Middag

Muligheder for børnene - det er tæt på stranden, og der er græs omkring idrætscenteret. Vi arrangerer en Taekwondoworkshop, og der er en lækker svømmehal på idrætscenteret - læs nærmere her:  Svømmehal    

Aflaster/børnepasser
- hvis du/I har brug for en aflaster eller børnepasser for selv at kunne deltage i oplæggene og generalforsamlingen, kan du tage vedkommende med til kun 100,- for hele dagen. Det er takket været en donation fra Konsulenthuset Morphic (http://morphic.dk/), at vi kan tilbyde den lave pris. 

Veganer, vegetar, allergiker, spiser ikke svinekød, andre madhensyn - udfyld ved tilmelding og skriv til os, så finder vi en løsning. 

Rygning - foregår udendørs, og du skal tage dine skodder med ind igen, hvis du ikke står ved et askebæger. 

Parkering - lige foran idrætscenteret. 

Kort over idrætscenteret - vi skal være i lokalerne Lillebælt, Storebælt og Gymnastikcenter på 1. sal og i Centerhallen i stueplan. Kortet er her: Kort over Nyborg Idræts- og Fritidscenter

Transport til Nyborg - Nyborg station ligger lige ved siden af, og motorvejen går også lige forbi. Det er altså nemt at komme dertil. 

Spørgsmål? Skriv eller ring til Anne, kontaktinfo står i øverste højre hjørne. Hvis du er i tvivl om noget som helst, så kontakt os/mig endelig. 

Tilmelding

Hvis du bestiller flere billetter, skal du bestille dem en ad gangen for at udfylde workshop for hver enkelt deltager. Udfyld for første deltager, tilføj til kurv, derefter næste deltager, tilføj til kurv, og så fremdeles. Vær opmærksom på at vælge den korrekte billettype, og vælge de rigtige workshops, måltider etc. for hver enkelt deltager. Hvis I er to, som skal deltage i præcis de samme aktiviteter, kan du dog godt bestille billetterne samlet.

Du skal udfylde ALLE felter - også Ja tak/Nej tak, for et ikke-udfyldt felt kan også betyde, at du har glemt at udfylde. Det ville være skidt, hvis der ikke var mad nok - og synd, hvis blev bestilt for meget.


Priser

Pris pr. person:

Voksen over 14 år: 400,-
Voksen over 14 år uden aftensmad: 300,-
Aflaster/børnepasser: 100,-
Børn under 14 år: 150,-
Børn under 14 år uden aftensmad: 75,-
Børn under 2 år: Gratis

Ved betaling via EAN-nummer: Når du har indtastet navn, adresse m.v., skal du nederst under "Betalingsform" vælge EAN-nummer. 

Tilmeldingen lukker 7. april, men hvis du gerne vil på ventelisten efter 7. april, så kontakt Anne (se øverste højre hjørne), der kan jo være kommet et afbud. Der er ikke billetsalg i døren. 

Ret til ændringer forbeholdes. 

 


-----

Uddybende om oplæggene og paneldebat


A) Hjerte og hjerne. En workshop om undvigende- eller angstlignende adfærd håndteret gennem ABA i kombination med kognitiv adfærdsterapi (KAT) v/ Naja Moreno-Jensen, supervisor

I de seneste år har vi med succes anvendt konkrete elementer fra kognitiv adfærdsterapi (KAT)/Cognitive Behavoral Therapy (CBT) til børn og deres familier, som også modtager ABA træning. I denne workshop deles erfaringer om brugen af disse.

Kognitiv adfærdsterapi handler om at give barnet eller den unge indsigt og redskaber til at få overblik og kontrol over hvordan systemer og processer kan laves om. Dette gøres for at få en ændret adfærd udadtil på adfærd som hæmmer eller ikke er konstruktiv for barnets udvikling. Workshoppen vil give indsigt i hvorfor mønstre eller strategier udvikles, som fastholder barnet i problematisk adfærd, især undvigelse eller frygt. Workshoppen vil også lære tilhørerne hvordan man justerer mål og teknikker alt efter barnets eller den unges ressourcer og situation og vil drage konkrete problemstillinger ind fra tilhørernes dagligdag.

Workshoppen forudsætter ikke noget kendskab til ABA eller KAT i forvejen og er velegnet til både familier og professionelle. 

B) Early Start Denver Model - et tidligt autismeinterventionsprogram v/ Saulé Westenholz, supervisor

ESDM er udviklet særligt til børn med autisme under 5 år og både låner teknikker fra ABA, og bygger på den mangeårige viden om børns udvikling fra udviklingspsykologien. Der er fokus på relationen mellem den voksne og barnet mens der arbejdes på fælles opmærksomhed, social kommunikation og sprog, såvel som alle barnets andre udviklingsområder. Oplægget fortæller om grundprincipper og implementering med praktiske eksempler.

Saulé Westenholz er certificeret ESDM supervisor og Apprentice Trainer.

C) Treatment Gains from Early and Intensive Behavioral Intervention (EIBI) are Maintained in Adolescents and Adulthood and Effects of social and non-social stimuli on the behavior of children with autism by Svein Eikeseth, supervisor IN ENGLISH 

Svein Eikeseth, Oslo Metropolitan University

Treatment Gains from Early and Intensive Behavioral Intervention (EIBI) are Maintained in Adolescents and Adulthood

This presentation reports outcome in adolescents and adulthood for individuals with autism who in their childhood received Early and Intensive Behavioral Intervention (EIBI). Nineteen children (16 boys) who had received two years of EIBI starting at a mean age of 2-years-and-11-months were followed up, on average, 12 years later. Results indicate that treatment gains achieved in EIBI are maintained into adolescence. Participants also showed a significant reduction in autism symptoms, none of the participants had received any additional psychiatric diagnoses, and none were taking any psychotropic medication.
 

Effects of social and non-social stimuli on the behavior of children with autism

This presentation reports findings from two studies where we examined the reinforcing effects of social and non-social stimuli in children with autism and typically developing children. In Study 1, we examined whether praise given with an exited voice had a higher reinforcement valence as compared to praise given in a neutral tone of voice. Study 2 describes three investigations testing the hypothesis that children with Autism Spectrum Disorder (ASD) show an atypical preference for non-social stimuli. 


AKTIVITET: Taekwondoworkshop
Med instruktør Christian, der har sort bælte og over 6 års erfaring med at træne børn og voksne. Han vil introducere børn (og evt. forældre) til den koreanske kampsport Taekwondo. Vi sørger for udstyr. Christian har desuden erfaring med børn med autisme. Workshoppen er for alle over 5 år, og niveauet tilpasses deltagerne. Der tages forbehold for aflysning ved for få tilmeldinger.



D) Hvad betyder diagnosen for barnet, de nære relationer og barnets institution og skole? v/ Svanhildur Ólafsdóttir og Miriam Sveistrup, supervisorer

Diagnosens dilemma - et refleksivt rum der sætter fokus på diagnosens
betydning for barnet, de næreste relationer og barnets institution,
både når barnet lige har fået diagnose og i årene efter, efterhånden som
barnet bliver ældre, teenager og ung voksen.
Svanhildur og Miriam er begge supervisorer og uddannede psykologer. Til
daglig får de ofte spørgsmål som: “Skal vi fortælle vores barn, at
han/hun fik stillet en diagnose som lille?”, “Hvordan fortæller vi
bedst, at vores barn fik en diagnose?” og "Hvordan snakker vi med
vores teenager om, hvilke udfordringer hans/hendes autisme giver ham/hende, hvis han/hun ikke helt selv kan se det?"

Svaret som I kan gætte er ikke entydigt, og derfor håber vi I vil være
med til at reflektere sammen med os om jeres erfaringer, bekymringer m.m
så vi alle sammen kan blive klogere på et komplekst dilemma. 

 

E) Opstart og drift af et hjemmetræningsprojekt v/ forælder Franciska Larsen og en forælder mere


F) Replacing and Decreasing Problem Behavior anno 2020 by Henriette Juul Brandtberg, supervisor IN ENGLISH (begreber kan forklares på dansk undervejs)

Reducing problem behavior is a debated topic. How do we deal with behaviors that stand in the way of the learning, well-being, and safety of our children and young people? When will it be relevant to think in reducing problem behavior and when will it be unjustifiable? In the presentation, I provide an outline of the theoretical knowledge and techniques that today underlie analyzing and building alternative behavior as a counterpart to thinking about problem behavior reduction. In addition, we will take a look at how it will be most advisable to take action in situations, where it will be relevant to work on an actual reduction of problem behavior.

Dansk: Reduktion af problemadfærd er et omdiskuteret tema. Hvordan håndterer vi adfærd, der står i vejen for børnenes og de unges læring, trivsel og sikkerhed? Hvornår vil det være relevant at tænke i at reducere problemadfærd og hvornår vil det være uforsvarligt? I dette oplæg kommer jeg med et oprids af den teoretiske viden og de teknikker, der i dag ligger til grund for at analysere og opbygge alternativ adfærd som modstykke til at tænke på reduktion af problemadfærd. Derudover skal vi se på, hvordan det vil være mest anbefalelsesværdigt at gå til værks, i de situationer, hvor det vil være relevant at arbejde på en egentlig reduktion af problemadfærd.

Paneldebat

Paneldebat om, hvordan inklusion kan fungere i forskellige arenaer: Børnehave med/ uden ABA-indsats, friskole, specialskole og folkeskole med Buf-flex.

3 forældre med erfaringer fra egne børns børnehave- og skoleforløb giver hver 10 minutters oplæg omkring følgende temaer med efterfølgende diskussion:

Hvilke rammer og ressourcer er nødvendige for en vellykket inklusion – hvad skal man se efter, når man vælger børnehave/ skole til sit barn?

Hvordan skal samarbejdet mellem børnehave eller skoleledelse, pædagogisk personale, forældre være for at inklusion kan fungere?

Hvad er målet med inklusion i almenmiljø?

Hvilke pædagogiske metoder og tilrettelæggelse kan anvendes?

Er inklusion i et alment skolemiljø relevant for for alle børn på autismespektret?

Kort introduktion af paneldeltagerne:

Peter Westh, far til Sara på 17, som både har gået i normal børnehave, på friskole og på forskellige specialskoler. Hjemmetræning siden 2006. Tidl. formand for ABA-foreningen.

Mette Steenskov, mor til Aya på 8,5 år, som har gået i basisvuggestue og basisbørnehave, og nu er inkluderet på en folkeskole med Buf-flextilbud. Påbegyndte hjemmetræning i 2015.

Ditte Andreassen, mor til Samuel på 14. Har gået i almindelig daginstitution og er nu inkluderet i 7. klasse på lokal friskole med støtte. Hjemmetræningsbevilling siden 2011. Bestyrelsesmedlem siden 2012.

Ordstyrer/ facilitator: Tomas Bjørn Pedersen, formand.